Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam. Selawat serta salam buat junjungan
mulia Nabi Muhammad S.A.W. keluarga serta para sahabat dan pengikut yang
istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.
Sahabat yang dirahmati
Allah,
Setiap tahun apabila sampai tanggal 27 Rejab umat Islam diseluruh
dunia akan mengadakan majlis sambutan peristiwa Israk dan Mikraj. Israk dan
Mikraj berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah Rasulullah SAW dari Makkah
ke Madinah.
Apabila berbicara tentang peristiwa Israk dan Mikraj ini,
kita secara spontan akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah SAW bersama
malaikat Jibril dan Mikail yang boleh dibahagikan kepada dua fasa.
1.
Israk yakni perjalanan Nabi SAW menaiki binatang Buraq dari Masjidil Haram di
Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin.
2. Mikraj ialah
perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratil Muntaha di langit yang
ketujuh.
Perjalanan Rasulullah SAW ini telah diabadikan oleh Allah SWT di
dalam Al-Quran, Surah Al-Isra' ayat 1 yang bermaksud;
"Maha Suci
Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al
Masjidilharam ke Al Masjidilaqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami
perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya
Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
Menariknya,
keseluruhan perjalanan Rasulullah SAW hanya berlangsung pada satu
malam.
Para ulama, hadis, ulama feqah dan ulama tafsir secara umum
menegaskan bahawa perisitiwa Israk dan Mikraj di mana kedua-duanya berlaku dalam
satu malam dan dalam keadaan baginda SAW sedar. Ia berlaku pada jasad atau tubuh
dan roh Nabi SAW bukannya roh sahaja. Sebagaimana difahami daripada firman Allah
dalam ayat tadi di mana Allah menegaskan "asra bi 'abdihi lailan" yang bermaksud
memperjalankan hamba-Nya pada waktu malam. Perkataan hamba yang dimaksudkan di
sini iaitu Nabi Muhammad SAW yang mana meliputi batang tubuh dan rohnya serentak
bukannya rohnya sahaja. Jika ia berlaku pada rohnya sahaja maka sudah tentu
firman Allah itu berbunyi "asra bi rohi 'abdihi lailan" yang bermaksud
memperjalankan roh hamba-Nya pada waktu malam tetapi yang berlaku sebaliknya di
mana Allah secara jelas menyatakan bahawa Dia telah memperjalankan hamba-Nya
iaitu Nabi SAW dalam keadaan tubuh dan rohnya serentak.
Peristiwa ini
pada pandangan orang yang tidak beriman atau mereka yang tipis imannya, mereka
menyatakan bahawa peristiwa ini tidak mungkin akan berlaku atau pun mereka
berbelah bahagi sama ada mahu mempercayainya atau pun sebaliknya. Tetapi bagi
orang yang benar-benar beriman kepada Allah dan rasul-Nya maka mereka tetap
percaya dengan penuh keimanan kepada peristiwa ini.
Setelah baginda SAW
menceritakan apa yang telah terjadi padanya kepada masyarakat umum maka
orang-orang kafir bertambah kuat mengejek dan mendustakan baginda SAW. Fitnah
terhadap baginda SAW bertambah kuat malah ada juga di kalangan mereka yang
sebelum ini telah memeluk Islam telah pun murtad kembali. Manakala bagi mereka
yang begitu membenarkan baginda SAW maka iman mereka tetap utuh sebagaimana kita
lihat kepada reaksi Sayyidina Abu Bakar apabila dia mendengar berita daripada
orang ramai tentang apa yang telah diberitahu oleh Nabi SAW lalu beliau dengan
tegas menyatakan :
"Benar! Aku menyaksikan bahawa engkau merupakan
Rasulullah. Jika baginda SAW mengatakan bahawa baginda telah diperjalankan lebih
jauh daripada itu maka aku tetap beriman kepadanya".
Inilah ketegasan dan
keyakinan yang tidak berbelah bahagi Sayyidina Abu Bakar dalam mempercayai Allah
dan rasul-Nya sehingga beliau digelar as-Siddiq yang membawa maksud
pembenar.
Selain itu, pernah juga diriwayatkan Rasulullah SAW berjumpa
dengan pelbagai keadaan manusia ketika di dalam perjalanan tersebut. Meskipun
kisah tentang peristiwa bersejarah ini seringkali diulangcerita oleh para
penceramah setiap kali sambutan Israk dan Mikraj diadakan, saya melihat roh dan
intipati di sebalik peristiwa ini masih tidak meresap ke dalam jiwa masyarakat
Islam.
Sahabat yang dimuliakan,
Sebelum berlakunya Israk dan
Mikraj Rasulullah SAW mengalami pembedahan dada/perut oleh malaikat. Hati
Baginda SAW dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat
syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman ke
dalam dada Rasulullah SAW. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan
"khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq
untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan
"Israk" itu.
Semasa Israk (Perjalanan dari Masjidil-Haram ke
Masjidil-Aqsa):
Sepanjang perjalanan (Israk) itu Rasulullah SAW
diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat
tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh
Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara
tempat-tempat berkenaan ialah:
1. Negeri Thaibah (Madinah), tempat di
mana Rasulullah akan melakukan hijrah,
2. Bukit Tursina, iaitu tempat
Nabi Musa AS menerima wahyu daripada Allah,
3. Baitul-Laham (tempat Nabi
'Isa AS dilahirkan),
Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah SAW
menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan
peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib.
Peristiwa-peristiwa
tersebut adalah seperti berikut:
1. Kaum yang sedang bertanam dan terus
menuai hasil tanaman mereka. Apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar
semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah
SAW diberitahu oleh Jibrail: Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang
digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang
lebih banyak.
2. Tempat yang berbau harum. Rasulullah SAW diberitahu oleh
Jibrail: Itulah bau kubur Masitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama
suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan
iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetap teguh beriman kepada Allah
(tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).
3. Sekumpulan orang yang
sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh
kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail
memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud
(sembahyang).
4. Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka
(qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang
ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail :
Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
5. Satu
kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan
daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang
melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai
isteri/suami.
6. Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan
batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba.
7. Lelaki yang
menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu
yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih
menerima amanah yang lain.
8. Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan
bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah
dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat
fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
9.
Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata
Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan
maruah (mencela, menghinakan) orang.
10. Seekor lembu jantan yang besar
keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata
Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi
sudah terlambat.
11. Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan
pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah
dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan
mengutamakan dunia daripada akhirat.
12. Seorang perempuan tua duduk di
tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah SAW tidak
menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensia-siakan umurnya sampai ke
tua.
13. Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk
bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua
dan menanti saat hari kiamat.
Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah
turun daripada Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang
dua rakaat dengan segala anbia dan mursalin menjadi makmum.
Rasulullah
SAW terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu.
Rasulullah SAW memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat
pilihan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan
menjadi sesat.
Semasa Mikraj (Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah SWT);
Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga.
Rasulullah SAW dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu
langit dunia (pintu Hafzhah).
Di Langit Pertama: Rasulullah SAW dan
Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam AS. Kemudian
dapat melihat orang-orang yang makan riba dan harta anak yatim dan melihat orang
berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki
bergantung pada susu penzina perempuan.
Di Langit Kedua: Nabi SAW dan
Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi Isa AS
dan Nabi Yahya AS.
Di Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan
Nabi Yusuf AS.
Di Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu
dengan Nabi Idris AS.
Di Langit Kelima: Naik tangga langit kelima.
Bertemu dengan Nabi Harun AS yang dikelilingi oleh kaumnya Bani
Israil.
Di Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan
Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa AS Rasulullah mengangkat kepala (disuruh
oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk
70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
Di Langit Ketujuh: Naik
tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim
Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Makmur dihadapi oleh beberapa
kaumnya. Kepada Rasulullah SAW, Nabi Ibrahim AS bersabda, "Engkau akan berjumpa
dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dhaif, maka
berdoalah untuk umatmu."
Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu “La
Haula Wala Quwwata Illa Billah” Mengikut riwayat lain, Nabi Ibahim AS bersabda,
"Sampaikan nya ialah lima kalimah, iaitu: Subhanallah, Wal-Hamdulillah, Wa La
Ilaha Illallah Allahu Akbar Dan Wa La Haula Wa La Quwwata Illa Billahil-
'Aliyyil-'Azhim. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan
sepohon pokok dalam syurga".
Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang
ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang
(Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
Di Tangga
Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok
Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu:
Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah.
Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi
permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak
terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah SAW dapat menyaksikan pula sungai
Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan
melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
Di Tangga Kesembilan:
Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah SAW masuk di
dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang
lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya
sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu
bapanya.
Di Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di
Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah SWT dengan
mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan
Muhammad, Rasul-Nya:
Allah SWT: Ya Muhammad.
Rasulullah:
Labbaika.
Allah SWT: Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami
perkenankan.
Rasulullah: Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai
Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan
Musa. Engkau berikan Daud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau
kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa
pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau
ajarkan Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta,
orang sopak dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada
syaitan.
Allah SWT: Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu
sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan
buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan
keistimewaan kepadamu pada hari kiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah
Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu
ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah
'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar
makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan
semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardukan atasmu dan umatmu 50
(waktu) sembahyang.
Selesai munajat, Rasulullah SAW di bawa menemui Nabi
Ibrahim AS kemudian Nabi Musa AS yang kemudiannya menyuruh Rasulullah SAW merayu
kepada Allah SWT agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang
itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu),
akhirnya Allah perkenan memfardukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan
mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.
Selepas
Mikraj:
Rasulullah SAW turun ke langit dunia semula. Seterusnya
turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Makkah pada
malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa
yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat
ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27
Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah).
(Sumber: Kitab
Jam'ul-Fawaa'id)
Sahabat yang dikasihi,
Kesimpulannya,
Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang
diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk
kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara
yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang
memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi
keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah SWT dan takut kepada
kekuasaan-Nya.
Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari
dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada
melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk
menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut).
Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak
mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada
mereka.
Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang
membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu
Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda
Sallallahu Alaihi Wasallam.
Dengan kita mendengar dan menghayati kisah
dan cerita yang berlaku di dalam peristiwa Israk dan Mikraj kita perlu ambil
ikhtibar dan yakin bahawa bumi Baitulmaqdis Palestin yang menjadi tempat
bermulanya Mikraj Nabi SAW adalah bumi penuh berkah dan terdapat Masjidil Aqsa
(kiblat pertama umat Islam)
Baitulmaqdis dan Masjidil Aqsa adalah harta
umat Islam yang telah dirampas oleh Zionis Yahudi laknatullah. Umat Islam perlu
berusaha, berkorban dan berdoa semoga tempat suci umat Islam ini dapat
dipulangkan kembali kepada pangkuan umat Islam. Peristiwa Israk dan Mikraj akan
lebih bermakna apabila umat Islam seluruhnya dapat membantu saudara-saudara kita
di Palestin dan dapat memulihkan dan menguasai Baitulmaqdis dan menghalau Yahudi
laknatullah daripada menguasai dan membunuh saudara-saudara kita di
Palestin.
- Artikel iluvislam.com
Comments