Thursday, April 28, 2016

PERJALANAN HAJI YANG MABRUR - Simpanan dan Daftar Haji

YA ALLAH, KURNIKAN AKU DAN ISTERIKU, HAJI YANG MABRUR. 

AMIN


SIMPANAN/TABUNG DAN DAFTAR HAJI



Persiapan haji aku bermula pada 1989 dengan membuka akaun Buku Tabung Haji untuk simpanan dan menabung agar suatu hari nanti aku dapat menunaikan fardu haji. Simpanan aku melalui potongan gaji bulanan daripada gaji ke dalam akaun tersebut.

Pada tahun 2007, tergerak hatiku pergi ke Pejabat Lembaga Tabung Haji (LTH) Kajang untuk menyatakan hasrat kami untuk menunaikan haji pada tahun berikut. Terkejut juga aku ketika itu, apabila pegawai Tabung Haji menyatakan aku dan isteri belum layak menunaikan haji kerana belum mendaftar haji walaupun simpanan telah cukup untuk kami berdua. Perkara ini, aku langsung tidak mengetahui, pergi haji perlu mendaftar. Sepatutnya Tabung Haji memperingatkan penyimpan/penabung agar mendaftar haji terutama apabila duit tabungan mereka telah cukup. Sekarang barulah ada pengumuman tersebut. Aku pun mendaftar haji untuk diriku dan isteriku. Slip pendaftaran haji mencatatkan, kelayakan haji ku serta isteriku pada tahun 2017, 10 tahun lagi.


Pesanan kepada bakal Haji/Hajjah

Sila membuka akaun TH dan menyimpan/menabung. Kemudian mendaftarkan diri untuk menunaikan haji (dengan syarat simpanan melebihi RM1300) dan dapatkan slip yang menunjukkan tahun kelayakan anda menunaikan haji.


Kronologi

Simpan dan Daftar Haji

Terima Tawaran

Persediaan Fizikal

Menggapai Haji Yang Mabrur

Kursus Asas Haji

Pemeriksaan Kesihatan

Persediaan Kelengkapan Haji





Perjalanan Haji Yang Mabrur

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...