Skip to main content

PERCUTIAN KE KOTA PADANG DAN BUKITTINGGI

Pada 14-17 September 2013, kami berdua, suami isteri pergi bercuti ke Tanah Adat Minangkabau, Kota Padang dan Bukittinggi, Sumatera Barat.

Kota Padang merupakan Ibukota Sumatera Barat, sebuah kota terbesar di pesisir barat Pulau Sumatera. Sejarah dari perkampungan nelayan di muara Batang Arau lalu berkembang menjadi bandar pelabuhan. Kota Padang juga terkenal sebagai kawasan rantau Minangkabau, Kota Bukittinggi terletak pada rangkaian Bukit Barisan yang membujur sepanjang pulau Sumatera, dan dikelilingi oleh dua gunung berapi yaitu Gunung Singgalang dan Gunung Marapi.

Kota ini merupakan tempat kelahiran beberapa tokoh pendiri Republik Indonesia, di antaranya adalah Mohammad Hatta dan Assaat. Bukittinggi juga terkenal sebagai kota wisata yang berhawa sejuk.

HARI 01 - 14 Sep 2013

Setibanya di Bandar Udara Internasional Minangkabau, Padang, kami dijemput oleh pemandu pelancong, Pak Anto yang diperkenalkan oleh agen di Malaysia. Perjalanan wisata kami terus menuju ke Kota Bukittinggi, kami singgah sebentar di Rumah Makan Lamun Ombak untuk menikmati makan siang (makan tengahari). Kami disajikan makanan Masakan Padang

Setelah makan siang, kami meneruskan perjalanan menuju kota Bukittinggi. Mengikut aturcara, kami akan berhenti di Lembah Anai untuk melihat keindahan alam. Lembah Anai terletak di pinggir jalan yang menghubungkan Kota Padang dan Kota Bukittinggi, tepatnya di Nagarai Kecamatan Sepuluh Koto, Kabupaten Tanah Datar, sekitar 38 km dari arah Batusangkar.

Lembah Anai terkenal dengan objek wisata air terjunnya. Air terjun yang berketinggian sekitar 35 meter ini, merupakan bagian dari aliran Sungai Batang Lurah Dalam dari Gunung Singgalang yang menuju daerah patahan Anai. Air terjun ini berada di bagian barat Cagar Alam Lembah Anai. Air Terjun Lembah Anai terkenal dengan kedinginan airnya dan dipercayai jika membasuh muka akan awet muda.

Airnya sangat jernih mengalir menyusuri perbukitan menuju lereng dan mengalir terus melewati jalan yang berkelok-kelok dengan pemandangan yang indah. Di sebelah kanan dan kiri jalan, kita dapat menyaksikan lembah dan bukit yang menghijau ditumbuhi pelbagai pohon.

Kami berhenti di Butik Sulaman Puteri Minangkabau yang terletak di Jalanraya Padang Panjang-Buku Tinggi. Tempat shopping pertama. Disini terdapat pelbagai jenis kain sulaman, songket, baju kebaya dan barangan cenderahati.

Selepas shopping, kami teruskan perjalanan ke Bukit Tinggi. Kami tiba di Bukit Tinggi sudah maghrib. Kami singgah di restoran Parai Mountain Resort untuk makan malam.

Selesai makan malam kami dibawa ke Hotel Pusako untuk bermalam.


HARI 02 - 15 Sep 2013.

Sarapan pagi di Hotel Pusako.

Memulakan lawatan ke Tasik Meninjau (Danau Meninjau). Tasik Maninjau, merupakan Tasik Lagenda yang mempunyai ceritanya yang tersendiri. Legenda Bujang Sambilan merupakan legenda asal-usul terjadinya danau maninjau yang sampai saat ini masih dipercara masyarakat setempat. Sepanjang jalan kita disajikan dengan permandangan semulajadi yang cukup cantik.

Lokasi Tasik Maninjau terletak lebih kurang 36 km dari Kota Bukittinggi, dapat ditempuh dengan melewati jalan berkelok-kelok yang dikenal dengan sebutan kelok 44 (kelok ampek-ampek). Kalau tidak melewati Kelok 44 ini maka perjalanan ke Ranah Maninjau akan terasa belum lengkap dan sempurna.

Perkena kopi tempatan sambil menikmati permandangan tasik yang indah.

Desa Maninjau yang terletak di bersebelahan danau ini merupakan tempat kelahiran Buya HAMKA (Prof. Dr. Haji Abdul Malik Karim Amrullah ), salah satu sastrawan/tokoh Islam terkenal di Indonesia. Kami tidak sempat melawat Museum Rumah Kelahiran Buya Hamka yang terdapat berbagai koleksi bahan/buku peninggalan beliau.

Dalam perjalanan pulang, kami singgah sebentar di Panorama Sungai Landia sebuah kedai cenderahati. Dari sini kita boleh menikmati panorama indah. Di kedai ini juga ada menjual pelbagai cenderahati dan barang-barang kulit. Kemudian menuju Bukittinggi.

Seterusnya kami menuju ke Butik Lindungan Bulan, shopping lagi. Satu lagi butik ynag menjual songkek, kain sulaman, telekung dan pelbagai jenis kain pelekat. Selepas shopping kami ke Restoran Sederhana untuk makan tengahari.

Hidangan makan tengahari ini juga Masakan Padang, telur itik goremg, pucuk ubi masak lomak, nampak menyelerakan.

Solat Jamak Zohor dan Asar di Masjid Al-Ikhwan, Panorama. Masjid ini berdekatan dengan Taman Panorama Ngarai Sianok dan Terowong tinggalan Jepun. Di Bukittinggi boleh dikatakan setiap kilometer kita lalui, mesti terdapat sebuah masjid. Berbagai rekabentuk masjid, ada yang besar, sederhana dan kecil. Menurut Pak Anto, setiap masjid ada aktiviti seperti ceramah agama, mengaji Al-quran, riadah. Kadang-kadang mereka mengadakan pertandingan antara satu masjid dengan masjid yang lain bertujuan untuk mengajak penduduk kampung mendekati masjid dan mengeratkan silaturrahim terutama golongan generasi muda.

Selepas solat kami berjalan kaki menuju ke Taman Panorama.

>

Lobang Jepang merupakan terowong peninggalan Jepun terletak di dalam kawasan Taman Panorama Bukit Tinggi. Lobang Jepang merupakan bukti sejarah penjajahan Jepun di Indonesia. Ia merupakan sebuah terowong bawah tanah yang dibuat oleh tentera Jepun ketika menjajah Indonesia dengan mengerahkan buruh paksa dikalangan penduduk Sumatera. Misteri masih tidak terjawab dimana/ke mana Tanah-Tanah yang digali itu dibuang.

Untuk masuk ke dalam lorong lubang Jepang, terlebih dahulu kita perlu menuruni 132 anak tangga. lebarnya sekitar 2m. Kedalaman lubang sekitar 40m dari permukaan Tanah, panjangnya lebih kurang 1,470 meter dan lorong di dalam terowongan lebarnya sekitar 2 meter. Sepanjang kiri dan kanan dalam lorong-lorong, terdapat ruangan-ruangan yang jumlah keseluruhannya hingga 21 ruang, terdiri dari Ruang Amunisi, Dapur, Penjara, Ruang Makan, Barek Tentara dan lain-lain.

Kemudian ke Pasar Atas, Plaza Bukittinggi (Ramayana) untuk membeli-belah, melawat Jam Gadang dan Istana Bung Hatta.

Jam Gadang sebutan bagi sebuah menara jam yang terletak di jantung Kota Bukittinggi, merupakan ikon atau simbol dari kota berudara sejuk ini. Jam Gadang adalah sebutan yang diberikan masyarakat Minangkabau kepada bangunan menara jam itu, kerana menara itu mempunyai jam yang “gadang“, atau “jam yang besar”.

Bangunan semacam tugu setinggi 26 meter dengan bulatan jam di keempat sisi bagian atasnya ini dibangun pada tahun 1826 sebagai hadiah dari Ratu Belanda kepada Controleur atau Setiausaha Kota Bukit Tinggi waktu itu, Rook Maker. Jam Gadang yang denah dasarnya berukuran 13×4 meter ini berdiri di atas kawasan Taman Sabai Nan Aluih di depan Istana Bung Hatta. Terdapat keunikan penulisan angka pada Jam Gadang. Angka empat yang seharusnya dilambangkan dengan ‘IV’ dalam bentuk Roman, dituliskan ‘IIII’.

Check-in di Hotel Rocky.

Bersedia untuk keluar makan malam.

Dalam perjalan pulang ke hotel, singgah di kedai menjual Sanjai dan keropok.

Keropok Sanjai adalah sejenis peganan kerupuk dari Singkong (ubi kayu) yang diparut tipis lalu digoreng dan digaul dengan garam sebagai penyedapnya. Keropok ini amat popular sebagai makanan ringan penduduk Bukittinggi. Kerupuk sanjai terdiri dari tiga rasa iaitu rasa Tawar (gaul garam dan kunyit), Saka (gaul dengan gula merah) dan Berlada (gaul dengan sambal/serbuk lada).

Pulang ke hotel untuk rehat dan penginpan.

Malam ini menginap di Hotel Rocky.


HARI 03 - 16 Sep 2013

Sarapan pagi di hotel Rocky.

Acara pertama lawatan ke Kantor Walikota, pusat pemerintahan Bukittinggi.

Kantor Walikota Bukittinggi terletak di Bukit Gulai Bancah, merupakan pusat pentadbiran wilayah Bukittinggi. Ia juga merupakan pusat setempat bagi rakyat berurusan dengan pemerintah. Dari atas bukit ini, kita boleh melihat kota Bukittinggi yang berlatarbelakang dua gunung iaitu Gunung Singgalang dan Gunung Marapi.

Destinasi berikut ke Pusat Sulaman Hajah Rosma di Desa Baso merupakan pusat sulaman yang tersohor seluruh Indonesia dan Malaysia. Tidak bernasib baik kerana ketika ini, pelajar-pelajar yang belajar membuat sulaman tiada.

Singgah sebentar di Kiniko café di Tabek Patah untuk menikmati keindahan panorama lanskap dan belantara hutan disekeliling kedai yang menarik dan seterusnya melawat industri tempatan seperti pisang salai dan pembuatan kopi tempatan yang bermutu tinggi. Disini kita boleh menikmati minumankopi kawa iaitu minuman ramuan daun kopi secara percuma. Kopi kawa ini digolongkan dalam keluarga teh, meskipun terbuat dari daun kopi.

Kemudian ke Batusangkar, keunikan tanah Minangkabau.

Istana Pagaruyung, terletak hanya 5 km dari pusat kota Batu Sangkar dan 50 km dari Bukit Tinggi. Istana ini adalah tempat Pangeran Adityawarman pernah bertahta, berbentuk Rumah Gadang dengan senibina tradisional Minangkabau. Istana ini merupakan replika dari istana aslinya yang musnah terbakar. Pembangunannya dilakukan pada 1976 di atas sebidang tanah yang diwakafkan oleh keturunan keluarga kerajaan Pagaruyung. Bangunan ini terdiri atas 11 gonjong, 72 tonggak, dan 3 lantai. Hiasan Luaran dan Dalamannya dilengkapi dengan beragam ukiran yang tiap-tiap bentuk dan warna ukirannya mempunyai falsafah sejarah dan budaya Minangkabau. Pada dinding luarnya dipenuhi ukiran kayu khas Ranah Minang dan atapnya menjulang berbentuk tanduk kerbau. Dinding bagian samping dan belakang terbuat dari kulit ruyung atau buluh betung. Di dalam istana terdapat barang-barang peninggalan kerajaan yang masih terpelihara dengan baik. Kehadiran istana ini merupakan wujud dari keinginan masyarakat Minangkabau bahwa di daerah mereka pernah berdiri sebuah kerajaan.

Makan tengahari di restoran terapung yang dikelilingi sawah padi da banjaran gunung,Pondok Floral.

Kemudian perjalanan diteruskan ke Padang, kami dibawa melawat Pantai Padang, Pelabuhan lama, Teluk Bayur dan Jambatan Siti Nurbaya.

Last Shopping di Silungkang Pandai Sikek, Kota Padang.

Kemudian ke untuk makan malam dan seterusnya daftar masuk ke Hotel Mercure, Padang


HARI 04 - 17 Sep 2013

Jam 5.30 pagi, Sarapan pagi, check-out hotel dan dibawa terus ke Lapangan Terbang untuk penerbangan pulang Kuala Lumpur.

Berangkat ke airport Bandar Udara Internasional Minangkabau. Selamat Tinggal Kota Padang dan Bukittinggi.

Selamat tiba di LCCT jam 10.30 pagi.


Comments

aziman omar said…
Tahniah tuan...catatan perjalanan yang menarik!!
Unknown said…

Assalamualaikum Tuan/Puan.


Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.


Unknown said…
This comment has been removed by the author.
Unknown said…
salam...boleh encik beri saya contact person yang membawa encik berjalan di bukit tinggi.semua tmpt menarik dan berapa kosnya.sgt2 hrp encik dpt memberi info kerana saya merancang untuk kesana menjejaki saudara mara mertua...terima kasih
Lawang Biz said…
Salam Tuan,
Entry yang cantik unt dikongsikan, terima kasih.

Boleh ke saya dapatkan contact agent yang membawa Tuan di sana, dan harga setiap hotel yang tuan menginap..saya akan kesana 10-13/3

mohon email ke lawang2u@gmail.com

wasalam,
aisha said…
Salam Tuan,

Catatan yang menarik untuk dikongsi. Boleh tuan berikan contact supir & harga hotel. Boleh email ke aisha.ma@gmail.com.

Tkasih tuan
aisha said…
Salam Tuan,

Catatan yang menarik untuk dikongsi. Boleh tuan berikan contact supir & harga hotel. Boleh email ke aisha.ma@gmail.com.

Tkasih tuan
aisha said…
Salam Tuan,

Catatan yang menarik untuk dikongsi. Boleh tuan berikan contact supir & harga hotel. Boleh email ke aisha.ma@gmail.com.

Tkasih tuan
Ct said…
Salam Tuan,
Entry yang cantik untuk dikongsikan, terima kasih.

Boleh ke saya dapatkan contact agent yang membawa Tuan di sana, dan harga setiap hotel yang tuan menginap..saya akan kesana 11-14/9/2015

mohon email ke skhajar@gmail.com

wasalam,
Ct said…
Salam Tuan,
Entry yang cantik untuk dikongsikan, terima kasih.

Boleh ke saya dapatkan contact agent yang membawa Tuan di sana, dan harga setiap hotel yang tuan menginap..saya akan kesana 11-14/9/2015

mohon email ke skhajar@gmail.com

wasalam,
Unknown said…
assalamualaikum tuan / puan

salam dari 7lines holiday
bila tuan/puan nak datang kat padang
kami dari 7lines holiday siap melayan anda mulai penjemputan ke minangkabau international airport sampai pengantaran anda balik pulang, kami menyediakan :pakej tour, transport, beserta hotel.

contact person : firman
whats app : +62 82390797959
email : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com
blog : 7linesholiday.blogspot.com

insyaallah tuan/puan akan puas dengan service kami
aziman omar said…
Owner blog ni En Norizan Besar mengambil pakej yang saya tawarkan.Kami menawarkan perkhidmatan dan pakej percutian ke Padang Bukittinggi.Urusan dilakukan di Malaysia sahaja.Mudah dan murah.Hubungi kami ditalian 0126665436 untuk pertanyaan ground pakej.
Email:aziman68@gmail.com
Untuk membaca komen2 pelanggan kami,sila ke:
http://freelancetour.blogspot.com
Insyaallah yang terbaik kami berikan dan jaminan kepuasan wang di kembalikan untuk anda!!
Arman said…
Assalamualaikum..
Salam dari minang kabau.yang biasa disebut dengan nama bukittinggi.dan salam juga dari saya arman bukittinggi.bergerak di bidang jasa pelancongan dari tahun 1999 sampai sekarang.saya nak tumpang iklan juga kat blog ini..bila ada tuan dan puan yang nak rancang untuk melancong ke bukittinggi.belum ada contact untuk mempermudah urusan lawatan nya.jangan risau hati.saya boleh bantu untuk mempermudah urusan lawatan nya.bila berminat ..silahkan hubungi saya di talian....
Call/sms/whatsapp. :+6285374176166
FB. .komen ajo..
E_mail.Armanpribadi 123@gmail.com



Terima kasih.....





Wassalam....
Unknown said…
assalamualaikum,,,,
salam sejahtera buat semua yang membaca blog ini
kami syarikat mempunyai legalitas di indonesia, Nak tumpang promotion sikit
bagi tuan puan yang nak melancong kat bukittinggi/ Padang,Medan dan bandung Kami 7LINES HOLIDAY tour & travel siap melayani anda kami sediakan : transport, hotel, and pakej tour
contact person : firman
Whats app : +62 82390 797959
email : firman_7linesholiday@yahoo.com / 7lines.holiday@gmail.com
blogger : 7linesholiday.blogspot.com
insyaallah tuan & puan boleh puas dengan service kami
Unknown said…
Assalamualaikum kepada semua Percutian ke Bukittinggi Padang Saya Mukhlis Tourist Guide Kat Bukittinggi Padang,
Bukittinggi Merupakan Destinasi Percutian Yang menarik untuk dikunjungi selain View yg cantik, makan sedap dan tempat Shopping Embroidery banyak pilihan dan penduduknya Muslim senang untuk cari makan
Saya Mukhlis Driver cum Guide kat Bukittinggi bagi Tuan, Puan, abg,Akk yg nak datang Bukittinggi tapi belum ade contact untuk uruskan kat Bukittinggi insyallah saya boleh bantu uruskan sebaik mungkin sesuai dgn apa yg di minta. Dan bagi yang nak sewa Transportasi Kereta Innova, Van Pregio,Bas ,Bukittinggi bandar kecil sejuk makan sedap, tempat Shopping kain sulam banyak dari yg murah, menengah, Quality dan bagus buat bisness jual balik maupun nak pakai sendiri. Sila datang Bukittinggi nanti saya akan bw kat home industry kain sulam baik yg nak beli sehelai atau pun borong. Saya utamakan Quality bukan Quantity sila call Whatsapp +628197513210 or +6281268422608 untuk buat tempahan
Dan saya Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang Tidak mengatas namakan Travel Agent Manapun untuk Promote saya punya khidmad, 
Dan saya ucapkan banyak terima kasih pada Blog ini atas share Percutian dengan adanya blog ni boleh berbagi Informasi dan khidmat

Wassalam 
Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang
Unknown said…
Assalamualaikum kepada semua Percutian ke Bukittinggi Padang Saya Mukhlis Tourist Guide Kat Bukittinggi Padang,
Bukittinggi Merupakan Destinasi Percutian Yang menarik untuk dikunjungi selain View yg cantik, makan sedap dan tempat Shopping Embroidery banyak pilihan dan penduduknya Muslim senang untuk cari makan
Saya Mukhlis Driver cum Guide kat Bukittinggi bagi Tuan, Puan, abg,Akk yg nak datang Bukittinggi tapi belum ade contact untuk uruskan kat Bukittinggi insyallah saya boleh bantu uruskan sebaik mungkin sesuai dgn apa yg di minta. Dan bagi yang nak sewa Transportasi Kereta Innova, Van Pregio,Bas ,Bukittinggi bandar kecil sejuk makan sedap, tempat Shopping kain sulam banyak dari yg murah, menengah, Quality dan bagus buat bisness jual balik maupun nak pakai sendiri. Sila datang Bukittinggi nanti saya akan bw kat home industry kain sulam baik yg nak beli sehelai atau pun borong. Saya utamakan Quality bukan Quantity sila call Whatsapp +628197513210 or +6281268422608 untuk buat tempahan
Dan saya Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang Tidak mengatas namakan Travel Agent Manapun untuk Promote saya punya khidmad, 
Dan saya ucapkan banyak terima kasih pada Blog ini atas share Percutian dengan adanya blog ni boleh berbagi Informasi dan khidmat

Wassalam 
Mukhlis Budget Tours Bukittinggi Padang
Unknown said…
salam puan / tuan
mohon maaf kami numpang promotion
kami salah satu agency pelancongan bernama PT.RISFY HIDAYAH WISATA.yang sudah mempunyai legalitas.berada kat bukittinggi padang west sumatera indonesia.
menawarkan belbagai pakej pelancongan bukittinggi - padang tour,medan tour.padang island's tour.
untuk information sila hubungi kami di talian
phone / whatsapp : +6282169960060.(edward ardy)
atau sila tengok di www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
inshaallah
kepuasan pelanggan tujuan utama kami

wassallam
pt.risfy hidayah wisata


(edward ardy)
Ronni said…
salam kenal dari bukittinggi - padang
bagi yang nak melawat kat bukittinggi - padang, nak dapat kan harga termurah, dengan layanan yang Insya Allah baik, tanpa ada additional cost, mengutamakan kepuasaan tetamu. yang nak bertanya, sila hubungi saya di : +62 813634 08670 ( whatsapp ), +62 823 82094294, fb / email : rooni_h80@yahoo.co.id, kami melayani sewa transportation ( avanza, innova, minibus 10 - 13 seat, microbus 25 seats ), Hotel kami memberikan harga murah je, sesuai dengan keinginan tetamu semua. Homestay rm 40/night/pax. so, bagi yang melawat kat sini, jangan ragu untuk bertanya pada kami.
Arman said…
Assalamualaikum.....
Salam dari BUKITTINGGI PADANG..
Salam juga dari saya..ARMAN..bergerak dibidang pelancongan sebagai driver dan tour guide.juga melayani penyewaan TRANSPORT..
Saya nak tumpang promotion kat blog ini...
Bila ada Tuan dan Paun yang nak buat rancangan untuk melawat ke BUKITTINGGI.Tapi masih tercari cari contact untuk untuk uruskan lawatannya..Jangan risau..Saya boleh uruskan percutian tuan dan Paun..Untuk info detail nya.Sila contact saya ditalian...

Call/sms/what sapp..
+6285374176166
E_mail.armanpribadi123@gmail.com
facebook..komen_ajo...


Terimakasih



Wassalam...
Arman said…
Assalamualaikum.....
Salam dari BUKITTINGGI PADANG..
Salam juga dari saya..ARMAN..bergerak dibidang pelancongan sebagai driver dan tour guide.juga melayani penyewaan TRANSPORT..
Saya nak tumpang promotion kat blog ini...
Bila ada Tuan dan Paun yang nak buat rancangan untuk melawat ke BUKITTINGGI.Tapi masih tercari cari contact untuk untuk uruskan lawatannya..Jangan risau..Saya boleh uruskan percutian tuan dan Paun..Untuk info detail nya.Sila contact saya ditalian...

Call/sms/what sapp..
+6285374176166
E_mail.armanpribadi123@gmail.com
facebook..komen_ajo...


Terimakasih



Wassalam...
Unknown said…
salam tuan dan puan
kami mohon izin promotion di blog ni
kami salah satu agency pelancongan yang ada di bukittinggi,padang west sumatera indonesia.
yang sudah memiliki legalitas yang sah yaitu Pt.RISFY HIDAYAH WISATA.
bagi yang nak bercuti kat padang ,medan dll.boleh kami bantu uruskan.
dengan harga yang berpatutan.
untuk detail
sila hubungi kami di talian phone /whatsapp: +6282169960060 ( edward ardy)
atau tengok blog kami www.risfyhidayahgroup.blogspot.com
terima kasih sebelumnya

wassalam

(edward ardy)
Unknown said…
Assalamualaikum...

mohon maaf pada tuan/puan untuk boleh iklan dikit di sini. Semoga kebaikan hati tuan dan puan untuk memberi izin iklan ini,menjadi amal ibadah allah swt hendak nya amin....

Salam dari saya AlKY Padang-Bukittinggi.

Kalau tuan dan puan nak melawat bukittinggi dan padang jangan risau hati sila hubunggi di no. +6285364057063. Kami juga menyediakan segala jenis transportasi...

kami arrange secara profesional dan rasa dan dengan penuh rasa kekeluargaan juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali. seperti ke Padang-Bukittinggi.

CONTACT PERSON: ALKY
MOBILE/WHATSAPP: +6285364057063
EMAIL: alkychaniago@gmail.com/ alkychan@ymail.com
Unknown said…
Assalamualaikum...

mohon maaf pada tuan/puan untuk boleh iklan dikit di sini. Semoga kebaikan hati tuan dan puan untuk memberi izin iklan ini,menjadi amal ibadah allah swt hendak nya amin....

Salam dari saya AlKY Padang-Bukittinggi.

Kalau tuan dan puan nak melawat bukittinggi dan padang jangan risau hati sila hubunggi di no. +6285364057063. Kami juga menyediakan segala jenis transportasi...

kami arrange secara profesional dan rasa dan dengan penuh rasa kekeluargaan juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali. seperti ke Padang-Bukittinggi.

CONTACT PERSON: ALKY
MOBILE/WHATSAPP: +6285364057063
EMAIL: alkychaniago@gmail.com/ alkychan@ymail.com
HOLLA HOLIDAY said…
Salam sejah tera untuk para pembaca blok ini.semoga selalu ada dalam lindungan allah swt amminn...
Salam kenal dari riky tour operator pelancongan bukittinggi.padang.medan.bandung.jakarta.
Yang minat datang bleh hubunggi riky.
Riky ada menyediakan pekej tour,sewa kreta,van,bas mini,bus.dgn jenis armada terbaru.dgn trik2 untuk yg boleh memuas kan hati.
Dan untuk trip riky yg baru riky ada trip untuk datang ke pulau dan menginap di pulau.
Contak coll,whatsapp.+62853 5550 5655
Email riky.chaniago1111@gmail.com
Riko Adryansyah said…
Assalamualaikum Tuan/Puan.

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :
RIKO ADRYANSYAH

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E_mail : riko_kitaholidays@yahoo.com
Salam pada admin
Kami dari PT. MENARA HOLIDAY memawarkan pakej Percutian bukittinggi - padang. Banyak tempat" indah yang dapat kita lawati. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan untuk datang kesini, sila coba perkhidmatan dari kami
Whatsapp : +6281372282345
Email : menaraholiday88@gmail.com

Insyaallah kami akan memberikan pelayanan yang memuaskan dengan harga yang berbaloi....
Jom datang Bukittinggi-Padang

Trims
Wassalam

PT. MENARA HOLIDAY
Salam pada admin
Kami dari PT. MENARA HOLIDAY memawarkan pakej Percutian bukittinggi - padang. Banyak tempat" indah yang dapat kita lawati. Sekiranya tuan dan puan ada rancangan untuk datang kesini, sila coba perkhidmatan dari kami
Whatsapp : +6281372282345
Email : menaraholiday88@gmail.com

Insyaallah kami akan memberikan pelayanan yang memuaskan dengan harga yang berbaloi....
Jom datang Bukittinggi-Padang

Trims
Wassalam

PT. MENARA HOLIDAY
Unknown said…
assalam, kami ada menyediakan ground pakej ke Padang-Bukit Tinggi dengan harga yg sangat berpatutan!bermula RM450, siap makan, hotel, entrance fee, transport, driver, tinggal bawa duit shopping je tau ^_^
.
whatsapp +6012-6047593
ig @percutianbajet
Hadi Scada said…
Salam,
Info destinasi melancong di Padang, Bukittinggi, Sumatera Barat, sila tengok di blog ini:
http://www.pelanconganpadang.blogspot.com
disitu ada juga info Pakej Percutian dan Sewa Kereta.
Unknown said…
Andi Tou Padang Bukittinggi
WA+6281277107739
Package Percutian
Sewa kereta Jimat Padang Bukittinggi
Unknown said…
Percutian berbaloi kat Indonesia

Asslamualaikum Tuan/Puan.

Sesiapa yang nak melawat ke Indonesia jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Kami menyediakan PENGKHIDMATAN KENDERAAN SAHAJA PADANG DAN BUKITTINGGI, MEDAN, BANDA ACEH dengan harga yang sangat berpatutan dengan driver yang mesra, educated, baik hati, sopan, suka menolong dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pengkhidmatan pada pelancong dari Malaysia.

Kami juga menyediakan PAKET TOUR UNTUK PADANG DAN BUKITTINGGI, BANDA ACEH, MEDAN, JAKARTA dan BANDUNG, JOGJAKARTA, SURABAYA, BALI MUSLIM TOUR, dan LOMBOK.
Kami berusaha menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna dengan famili dan rakan-rakan di masa percutiannya bersama kami.

Our motto : We serve you with heart

Wassalam
Contact person :

1. Amsyahril
( Director )
Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )
2. Riko Adryansyah
( Tour & Transportation Manager )
Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.

Ronni said…
try tanya sini +62813 63408 670, mahu pakej lawatan di ranah minang, atau sewa transport, semua boleh kami uruskan... fb : roni hendra
solehah said…
Di padang atau bukit tinggi ada ke jual baju moden mcm rumah mode dibandung atau pn kain lace?
Wah..cantik dan damai tempatnya..bolehkah bagi no.WA supaya senang kami hubungi bila ke sana nanti.


Terima kasih.

Kak Jee dari Kota Kinabalu Sabah.
Sila hubungi WA +6281267849399 nak guna informasi yang lebih detail. Kami telah banyak membagi khidmat yang memuaskan hati para pelancong. Tahniah
Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
----------------------------------------
Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
# pick-up kualanamu airport
# continue the trip to lake toba
# lunch
# visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
# continue the trip to parapat
# dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
# breakfast at the hotel
# continue the trip to Fery boat
# samosir tour
Back to Parapat and lunch
# continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
# view of Tanjung unta
# beautiful scenery of simarjarunjung hill
# eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
See the view of sipiso-piso waterfall
# continue the trip to berastagi
# fruit market
# dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
# breakfast at the hotel
# continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
# shower-bath inkolam abadi
# lunch at kolam abadi
# rafting to the siteroh-teroh waterfall
# dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
# breakfast at the hotel and check-out
# shopping souvenir, telekung and batik
# transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
Akfansyah
Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
Facebook : Akfan
Instagram : Akfansyah Lubis
Email : nuansaindahtour19@gmail.com
Web : www.nuansaindahtour.com
Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #
Itinerary 4d 3n, MEDAN LAKE TOBA ~ KOLAM ABADI TOUR
----------------------------------------
Day 1: kualanam - lake toba ( L,D )
# pick-up kualanamu airport
# continue the trip to lake toba
# lunch
# visiting the typical souvenir shop of pematang Siantar Made from mashed Beans
# continue the trip to parapat
# dinner & check-in hotel

Day 2: parapat - Samosir - Berastagi ( B,L,D )
# breakfast at the hotel
# continue the trip to Fery boat
# samosir tour
Back to Parapat and lunch
# continue the trip to berastagi and enjoy the beauty of lake toba from the bas
# view of Tanjung unta
# beautiful scenery of simarjarunjung hill
# eat fried banana and drink ginger tea ( pay for yourself )
See the view of sipiso-piso waterfall
# continue the trip to berastagi
# fruit market
# dinner & check-in

Day 3: Berastagi - kolam abadi ( B,L,D )
# breakfast at the hotel
# continue on to kolam abadi ( pay 80k/person, yourself )
# shower-bath inkolam abadi
# lunch at kolam abadi
# rafting to the siteroh-teroh waterfall
# dinner and return to the hotel

Day 4: Medan city tour - kualanamu airport ( B )
# breakfast at the hotel and check-out
# shopping souvenir, telekung and batik
# transfer to the airport for your flight home .... END OF SERVICE

Include:
Hotel and breakfast, lunch 3x, dinner 3x, transport, Fery boat to Samosir island, entrance fee to object wisata, parking, highway

Ekslude:
Optional programs, topping driver and tour guide

Thanks//Regards
Akfansyah
Tour guide Medan Sumatera Utara-Indonesia. Telp//WhatsApp : +6281262388907
Facebook : Akfan
Instagram : Akfansyah Lubis
Email : nuansaindahtour19@gmail.com
Web : www.nuansaindahtour.com
Melayani # package tour # Adventure # Tracking & camping # Rafting #
Dapatkan servis sewa kereta dan pakej percutian dekat Padang Bukittinggi terlengkap di sini dengan pelbagai jenis kenderaan yang boleh anda gunakan untuk keperluan peribadi, keluarga, perniagaan, lawatan kerja, trip syarikat, percutian, lawatan sambil belajar dan pelbagai urusan lainnya.

Wassap + 6285356000747
Emel. sinaralamwisata1409@gmail.com
Website. http://www.sinaralamwisata.com
*DAY 1 : AIRPORT-PADANG PANJANG- BUKITTINGGI ( L, D)*
# Pickup di airport oleh tour guide kami
# Bergambar di airport
# Bergerak menuju Padang Panjang
# Melawat Air terjun lembah Anai, Rumah gadang, kilang kulit
# Makan tengah hari
# melawat Kilang kain sulam
# Melawat Kek bika talago
# Menuju Bukittinggi
# Makan malam di local restauran
# Masuk hotel dan free program

*DAY 2 : BUKITTINGGI-PAYAKUMBUH - BATUSANGKAR (B, L, D)*
# Sarapan pagi di hotel
# Kita bergerak menuju payakumbuh
# melawat lembah Harau
# makan tengah hari di local restauran
# menuju Batusangkar
# melawat kilang kopi kiniko
# melawat Makam raja, batu bersurat, Istana basa Pagaruyung
# kembali ke Bukittinggi
# makan malam
# kembali ke hotel free program

*DAY 3 : BUKITTINGGI- MANINJAU-PADANG (B, L, D)*
# Sarapan pagi dan check out hotel
# Melawat Jam gadang, pasar atas
# Melawat kerajinan perak
# makn tengah hari
# Menuju maninjau
# melawat kampong sungai landia - kampong minang nun di kejauhan
# Lawang top view
# melawat kilang gula tebu
# bergerak menuju padang via malalak
# tiba di bandar padang melawat Pantai padang, Masjid Al hakim
# Makan malam
# Masuk hotel
# Free program

*DAY 4 : TRANSFER OUT ( B, L)*
# Sarapan pagi dan check out hotel
# Melawat Batu malin kundang
# jejantas siti Nurbaya
# makan tengah hari
# transfer kembali ke airport
# tour end

*Pakej tour sudah termasuk :*
- Transport mengikut jumlah pax
- Penginapan hotel twin sharing
Tiket masuk tempat lawatan
- Makan ikut program
- Tour guide bila jumlah pax up from 15 pax
- Parking fee
- Mineral water

*Pakej tiada termasuk :*
- Personal expenses
- Perubahan program / itinerary
- Tipping untuk tour guide dan driver RM10/pax/day
- Tiket pesawat

*Child polition :*
- Umur 0 – 2 th adalah free ( sharing bed )
- Umur 3 – 5 th adalah 50% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
- Umur 6 – 9 th adalah 60% dari bayaran dewasa ( sharing bed )
- Umur 10 – 13 th adalah 80% dari bayaran dewasa ( extra bed )
- Umur 14 th ke atas adalah 100% sama dengan dewasa ( bed sendiri )

Thanks//Regards Akfansyah Lubis. WhatsApp +62-812-6238-8907
Facebook : Akfan Akfan
Instagram 1: Akfansyah Lubis
Instagram 2 : nuansa indah tour
Email : nuansaindahtour19@gmail.com
Web : www.nuansaindahtour.com

Popular

Percutian Musim Sejuk, Seoul, Korea Selatan

Alhamdulillah, syukur terhadap Allah, tercapai juga impian kami untuk bercuti di Korea Selatan. Percutian kami bermula 06 hingga 11 Februari 2014 ke Seoul dan sekitarnya. Kami menggunakan perkhidmatan agen pelancongan persendirian melalui carian di internet, Encik Nolharizat Othman.  Beliau telah memberi perkhidmatan yang baik sepanjang kami di Korea Selatan.  Penginapan Penginapan popular dikalangan pelancong luar adalah di Guesthouse . Geusthouse mempunyai berbagai saiz dan harga. Ia bergantung kepada pelancong atau pengunjung untuk menyewanya. Di Seoul, kami menginap di Ines Inn di kawasan Iteawon. Ines Inn merupakan tumpuan rakyat Malaysia yang menghujungi Seoul. Ines Inn merupakan sebuah apartment yang mempunyai pelbagai saiz. Untuk ke sini, kita perlu mendaki bukit yang agak curam, jika kaki tidak kuat, masalah sikit untuk ke sini. Penginapan kami ini ditempah dan diuruskan oleh pemandu pelancong kami. Guesthouse kami mempunyai tiga bilik serta ruang ta

PERCUTIAN KE PULAU BATAM, INDONESIA 12-14 OGOS 2017

Monument Batam Percutian ke Pulau Batam bersama rakan-rakan pada 12-14 Ogos 2017. PULAU BATAM Peta Pulau Batam Pulau Batam terletak 20km di selatan Singapura dan dipisahkan dari Pulau Bintan oleh Selat Riau, Batam terletak di wilayah Indonesia dan merupakan kota terbesar di Kepulauan Riau. Pulau Batam mempunyai enam terminal feri, di Sekupang, Bandar Waterfront, Batam Center, Harbor Bay, Nongsapura dan Telaga Punggur. Terminal feri Batam Centre menerima feri paling banyak dari Singapura dan Johor. PERSEDIAAN AWAL Untuk keselesaan, kami telah membuat persediaan awal iaitu : Info dari Internet Melayari internet untuk mendapat maklumat Batam. Layari blog-blog mereka yang pernah melawat Batam serta website yang memberi tip dan maklumat berhubung lawatan ke Batam. Pembeliaan Tiket Feri Tiket Feri pergi-balik Stulang Laut-Batam sebanyak RM126 melalui website Berjaya Waterfront. Beli tiket feri Pembelian Tiket Bas Express Tiket Bas Express TBS (Terminal Bersep

05-06 Feb 2014 - Lawatan Hari Pertama di Seoul

05 Feb 2013 merupakan persiapan terakhir kami untuk melancong ke Korea Selatan. Selepas solat Maghrib, kami menaiki Naza Ria kami menuju ke LCCT. Penerbangan ke Korea Selatan, kami menggunakan AirAsia X dimana tiket telah kami beli pada bulan Disember 2013. Waktu berlepas jam 1.00am (06 Feb 2014), Penerbangan ke Incheon International Airport, Seoul mengambil masa lebih kurang 6 jam 30 minit.  Kami tiba di Incheon International Airport jam 8.30 pagi waktu Korea. Perbezaan waktu antara Korea dengan Malaysia adalah 1 jam, waktu Korea cepat daripada Malaysia. Dari Airport, kami perlu menaiki keretapi Airport ke Terminal Ketibaan. Setibanya di Terminal Ketibaan, selepas menuntut bagasi, kami disambut oleh agen pelancongan kami, Pertama kami diberi Kad T-Money setiap seorang. Kad ini digunakan untuk perkhidmatan pengangkutan di Seoul, samada keretapi bawah tanah (subway) dan bas. Dari Airport, kami menaiki subway ke Seoul, ke penginapan kami yang telah

Taman Negara Gunung Mulu - Tapak Warisan Dunia

Latar Belakang Sejarah : Taman Negara Mulu merupakan salah satu daripada Tapak Warisan Dunia. Ia terletak di hulu Sungai Tutuh dengan keluasan 544 km persegi. Kawasan ini mempunyai kepelbagaian spesis yang menakjubkan kerana ia terletak dari kawasan tanah pamah dengan altitud dari 50 meter sehingga 2,376 meter. Kawasn ini juga mempunyai 17 zon vegetasi. Ianya telah diwartakan sebagai Taman Negara pada 3 Oktober 1974.

Percutian Keluarga ke Kuching 17-20 Mei 2012

Percutian keluarga ke Kuching selama 4 hari 3 malam bermula 17 Mei 2012 hingga 20 Mei 2012 . Biasanya kami berenam tetapi kali ini, dua anak aku tidak dapat menyertai percutian ini kerana berkursus dan ada peperiksaan setengah tahun sekolah. Jawabnya aku berempat bersama isteri dan dua anakku, Fiqah dan Zaki. Kami menggunakan perkhidmatan ajen pelancongan untuk keselesaan melancong di Kuching.

07 Feb 2014 - Lawatan Hari Kedua di Seoul

07 Feb 2014 - Hari kedua kami di Seoul. Tepat jam 8.30 pagi, kami telah bersiap-siap untuk lawatan hari kedua. Waktu sebegini, kebanyakan warga Korea telah pun pergi kerja. Dari penginapan, kami terpaksa menempuh perkara ini, menuruni bukit yang curam. Kepenatan mendaki semalam masih terasa tetapi apabila rasa keseronokan, hilang seketika kepenatan itu. Seoul Bukchon Hanok Village Hanok adalah rumah tradisional Korea. Kira-kira 30 tahun yang lalu, terdapat lebih 800,000 hanok di Seoul, tetapi hari ini hanya 12,000 kekal dengan 900 tertumpu di Seoul Bukchon Hanok Village . Perkampungan tradisional Korea ini terletak di antara bangunan-bangunan tinggi dan moden. Rumah-rumah di sini mengikut pelbagai kelas sosial, kedudukan dari petani hingga kepada raja. Lokasinya mencerminkan pandangan neo-Konfusianisme, mengenai dunia dan alam semula jadi, semasa Dinasti Joseon. Semasa Dinasti Joseon, Seoul mempunyai dua perkampungan iaitu perkampungan utara

PERCUTIAN KELUARGA KE HO CHI MINH, VIETNAM 22-26 JANUARI 2015

Percutian kali ini, kami sekeluarga melancong ke Bandaraya Ho Chi Minh, Vietnam selama 5 hari 4 malam bermula pada 22 Januari 2015 sehingga 26 Januari 2015. Ini merupaka kali pertama kami menjejaki bumi Veitnam.  Di Veitnam, kami mendapatkan khidmat agen tempatan iaitu  saudara Hj Ab Dol Haliem  (No H/P : +84 90 378 40 45) Bersama Hj Ab Dol Ha Liem Ho Chi Minh dahulunya dikenali sebagai Saigon merupakan bandaraya terbesar di Vietnam. Tarikan utama di bandar ini adalah pakaian-pakaian siap seperti baju kurung dengan manik-manik yang bergemerlapan, telekung dengan ukiran bunga-bunga yang cantik, tudung bawal dan kain-kain ela yang murah. Oleh itu, ramai rakyat Malaysia yang ke sini bukan saja sekadar melancong tetapi pada masa yang sama datang untuk memborong barangan kerana terdapat pusat-pusat borong besar di sini. Industri perlancongan adalah antara penyumbang utama kepada pendapatan negara Vietnam. Bilangan pelancong luar yang melawat Vietnam semakin bertambah sem